ویزای استارتاپ کانادا یکی از بهترین روش‌های مهاجرت به کانادا به حساب می‌آید، چرا که افرادی که از این طریق مهاجرت می‌کنند به طور مستقیم و بدون ورود به سیستم رقابتی اکسپرس اینتری می‌توانند اقامت دائم کانادا را دریافت کنند. استارتاپ ویزای کانادا از زیر مجموعه‌های ویزاهای سرمایه‌گذاری و هدف آن جذب کارآفرینان مبتکر و نوآور خارجی به کاناداست. کانادا این امکان را برای کارآفرینان نوآور و خانواده‌هایشان ایجاد کرده تا با داشتن ایده‌ای نوآورانه و متناسب با نیاز و شرایط بازار کانادا، وارد این کشور شوند، کسب و کار خود را رشد دهند و اقامت دائم بگیرند. یکی از سوالاتی که در ابتدار امر ذهن متقاضی را درگیر می‌کند، این است که هزینه های ویزای استارتاپ کانادا ۲۰۲۴ چه قدر است. اما قبل از این که به این سوال پاسخ دهیم اندکی به توضیح مراحل و شرایط دریافت ويزاي استارتاپ كانادا بپردازیم. پس با این مطلب از سازمان مهاجرتی کهن بابا همراه باشید.

راه اندازی استارتاپ در کانادا

برای راه اندازی استارتاپ در کانادا نیاز به ایده‌ای نوآورانه دارید. راه اندازی استارتاپ در کانادا به طور معمول با تشکیل تیم‌هایی از ۱ تا ۵ نفر شروع می‌شود. اعضای استارتاپ قادرند تا به همراه خانواده (همسر و فرزندان) اقامت دائم کانادا را دریافت کنند. حال این سوال پیش می‌آید که برای داشتن ایده چه نیازی به تیم است و هر کس به صورت انفرادی می‌تواند ایده خود را ارائه دهد. پاسخ این است که در استارتاپ ویزای کانادا می‌توانید به تنهایی هم اقدام کنید، اما داشتن صرفا یک ایده در ذهن کافی نیست.

ایده نوآورانه باید بیزنس پلن یا طرح تجاری داشته باشد و مراحل اولیه ایجاد و توسعه خود را طی کرده باشد. از این رو راه اندازی استارتاپ در کانادا به تنهایی منطقی به نظر نمی‌رسد. هر چه ایده شما پخته‌تر باشد و به بلوغ بیشتری رسیده باشد، سرمایه بیشتری را جذب خواهید کرد. در ادامه توضیحات بیشتری در مورد جذب سرمایه برای راه اندازی استارتاپ خواهیم داد. در ویزای استارتاپ کانادا همه چیز از داشتن ایده نوآورانه شروع می‌شود. اما منظور از ایده نوآورانه چیست؟

ایده نوآورانه برای راه اندازی استارتاپ در کانادا

بر اساس تعاریف اداره مهاجرت کانادا ایده‌ای نوآورانه است که ویژگی‌های زیر را داشته باشد.

  • غیرتکراری و خلاقانه باشد.
  • یکی از مشکلات بازار کانادا را شناسایی کرده و برای آن راه حل ارائه داده باشد.
  • برای شهروندان یا افرادی که اقامت دائم کانادا را دارند اشتغال‌زایی کند.
  • قابلیت توسعه در سطح جهانی را داشته باشد. به همین دلیل تقریبا تمام استارتاپ‌ها در قالب پلتفرم‌های آنلاین خدمت یا محصول خود را ارائه می‌کنند.

نوآوری می‌تواند شامل ارائه خدمت یا محصولی جدید باشد. برای مثال قبل از به وجود آمدن دیجی کالا، خرید آنلاین چندان مرسوم نبود. اما دیجی کالا خدمتی جدید و نوآورانه ارائه کرد و آن امکان خرید آنلاین بود. گاهی ایده نوآورانه خدمت موجود را به روشی جدید ارائه می‌کند. مثلا قبل از اسنپ افراد با استفاده از آژانس جابجا می‌شدند. اما اسنپ این خدمت را به گونه دیگری ارائه داد.

پس از انتخاب ایده خلاقانه، نوبت به پرورش و بومی‌سازی آن متناسب با بازار و شرایط کانادا می‌رسد. ایده باید در جهت بهبود وضعیت کشور کانادا باشد و چالش‌ها را حل کند. برای مثال اگر ایده شما در زمینه ساخت و تولید ماشین‌آلات کشاورزی است، باید آب و هوای کانادا را لحاظ کنید و در راستای رفع مشکلات کشاورزی با در نظر گرفتن شرایط کانادا پیش بروید. ما در سازمان مهاجرتی کهن بابا در یافتن ایده، توسعه و بومی‌سازی آن به شما خدمات منحصربه‌فردی را ارائه خواهیم کرد. پس نگران این بخش نباشید.

مراحل راه اندازی استارتاپ در کانادا

۱- مرحله اول راه اندازی استارتاپ در کانادا ارائه ایده نوآورانه و توسعه آن است. ایده باید به پختگی برسد چرا که هیچ سازمانی حاضر نیست روی ایده‌ای که تنها در ذهن شما وجود دارد، سرمایه‌گذاری کند. حتی سیلیکون ولی که به شدت در پی ایده‌های ناب می‌گردد، روی یک ایده خام، هر چند بسیار نوآورانه و خلاقانه باشد، سرمایه‌گذاری نمی‌کند. پس ارائه مدل یا نمونه اولیه یا مستنداتی که نشان دهد پروژه در حال توسعه و پیشرفت است برای دریافت نامه حمایتی لازم است.

۲- پس از این، باید بیزنس پلن یا طرح تجاری استارتاپ را تدوین کنید. در ادامه مستندات مربوط به ایده و بیزنس پلن برای بررسی و تائید به سازمان‌های حمایتی ارسال می‌شوند.

۳- سپس جلسه‌ای از طرف سازمان‌های حمایتی با اعضای استارتاپ برگزار می‌شود که در آن پرزنت کوتاهی در مورد کار خود داشته باشند. اصلاحا به این جلسه Pitch Desk می‌گویند. اگر ایده شما توسط این سازمان‌ها تائید شود، نامه حمایتی یا Letter Of Support دریافت می‌کنید.

۴- مرحله بعد از دریافت نامه حمایتی، ارسال درخواست است. در این مرحله فرم‌های مهاجرتی تکمیل و به همراه ترجمه مدارک سابمیت می‌شوند تا توسط آفیسر مورد بررسی قرار گیرند. خدمات سازمان مهاجرتی کهن بابا در این بخش علاوه بر پشتیبانی در یافتن و توسعه ایده، شامل تدوین بیزنس پلن و مکاتبه با سازمان‌های حمایتی به منظور دریافت نامه حمایتی است. با افتخار تا کنون توانسته‌ایم برای همه پرونده‌های استارتاپی Letter Of Support دریافت کنیم و کلاینت‌های عزیزمان را با موفقیت به اقامت دائم کانادا برسانیم.

۵- در نهایت زمانی که پرونده توسط آفیسر بررسی می‌شود، Peer Review روی استارتاپ شما انجام می‌شود. از آنجایی که ممکن است سازمان‌های حمایتی در ازای دریافت پول یا هر گونه فساد دیگری برای یک استارتاپ نامه حمایتی صادر کرده باشند، دو سازمان مسئولیت بررسی و حصول اطمینان از مطابقت بیزنس با استانداردهای صنعتی و کاری کانادا را دارند. این سازمان‌ها طی تحقیقاتی مطمئن می شوند که Letter Of Support به درستی صادر شده است. پرونده‌ها ممکن است به صورت تصادفی بررسی شوند یا در صورت مشکوک شدن به یکی از سازمان‌های حمایتی، تحقیقات را آغاز کنند. برای مثال یک شرکت مهاجرتی از یکی از این سازمان‌های حمایتی، تعداد زیادی Letter Of Support دریافت کرده و این موضوع باعث ایجاد شک و شبهه شده است. در این صورت رابطه بین شرکت مهاجرتی و سازمان حمایتی را بررسی می‌کنند تا در مورد صحت و شایستگی صدور نامه‌های حمایتی مطمئن شوند.

درخواست اقامت دائم کانادا

همان طور که قبلا هم اشاره کردیم، ویزای استارتاپ کانادا روشی مستقیم برای دریافت اقامت دائم کانادا است و متقاضی وارد سیستم اکسپرس اینتری نمی‌شود. پس از این که نامه حمایتی را دریافت کردید، در مرحله ارسال درخواست و سابمیت مدارک، بسته به ترجیحات شما دو مسیر پیش رو خواهید داشت.

۱- اگر قصد دارید تا سریع‌تر وارد خاک کانادا شوید، این امکان برای شما وجود دارد تا علاوه بر ارسال درخواست اقامت دائم کانادا، درخواست ورک پرمیت خود را نیز بفرستید. از آنجایی که برای به نتیجه رسیدن پرونده‌های استارتاپی و صدور اقامت دائم کانادا حدودا ۳۶ ماه زمان لازم است، افراد با دریافت ورک پرمیت می‌توانند سریع‌تر وارد کانادا شوند. زمان بررسی و صدور ورک پرمیت کانادا کوتاه‌تر است. منطق صدور ورک پرمیت برای راه اندازی استارتاپ در کانادا این است که اعضای تیم بتوانند سریع‌تر وارد کانادا شوند و روی پروژه خود کار کنند. اعضای استارتاپ می‌توانند به همراه خانواده خود با ورک پرمیت وارد کانادا شوند. همه اعضای خانواده از بیمه درمانی رایگان بهره‌مند خواهند بود. همچنین فرزندان زیر ۱۸ سال نیز از حق تحصیل رایگان برخوردارند.

۲- حالت دیگر این است که تنها درخواست اقامت دائم کانادا را ارسال کنید. افرادی که قصد ندارند زودتر وارد کانادا شوند، از دریافت ورک پرمیت کانادا صرف نظر می‌کنند. وقتی فرد با در دست داشتن اقامت دائم کانادا به این کشور مهاجرت می‌کند، محدودیتی در کار کردن و انتخاب شغل نخواهد داشت. در این صورت الزامی وجود ندارد تا اعضای تیم استارتاپ حتما روی پروژه استارتاپی خود کار کنند و می‌توانند آزادانه شغل و البته شهر خود را انتخاب کنند.

همان طور که احتمالا متوجه شده‌اید، در استارتاپ ویزای کانادا ۲ سازمان نقش اصلی دارند. یکی سازمان‌های حمایتی و دیگری اداره مهاجرت کانادا. بر خلاف سایر ویزاهای کانادا، ویزای استارتاپ نیاز به بررسی دقیق و تخصصی دارد که این موضوع از توانایی اداره مهاجرت کانادا خارج است. از این رو اداره مهاجرت کانادا سازمان‌هایی را مامور بررسی استارتاپ‌ها کرده است. از طرفی برای اینکه سازمان‌های حمایتی که وظیفه تائید استارتاپ و صدور نامه حمایتی را دارند، دچار فساد و تخلف نشوند، سازمان‌های NACO و CVCA نیز وارد عمل می‌شوند.

قبل از اینکه به بررسی هزینه های ویزای استارتاپ کانادا ۲۰۲۴ بپردازیم، اندکی در مورد انواع سازمان‌های حمایتی و نحوه نظارت بر کار آن‌ها توضیح می‌دهیم.

سازمان‌های حمایت‌کننده (Designated Organizations)

۳ نوع سازمان حمایتی وجود دارد که قادرند Letter Of Support صادر کنند.

  • ۱- ونچر کپیتال‌ها (Venture Capital Funds)
  • ۲- گروه‌های سرمایه‌گذاری فرشته یا انجل (Angel Investor Groups)
  • ۳- انکوباتورها یا مراکز رشد (Business Incubator)

ونچر کپیتال‌ها و گروه‌های انجل برای راه اندازی استارتاپ شما در کانادا سرمایه‌گذاری می‌کنند. این موضوع در مورد انکوباتورها صدق نمی‌کند. حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری ونچر کپیتال‌ها روی استارتاپ ۲۰۰ هزار دلار کانادا و حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری گروه‌های فرشته ۷۵ هزار دلار کاناداست. از آنجایی که ونچر کپیتال‌ها مبلغ قابل توجهی را به طرح شما اختصاص می‌دهند، وسواس بیشتری هم در انتخاب استارتاپ به دارند. آن‌ها ایده‌هایی را برمی‌گزینند که مراحل اولیه را گذرانده و به بلوغ نزدیک باشد. به همین دلیل دریافت نامه حمایتی از ونچر کپیتال‌ها دشوارتر از دو مورد دیگر است.

از طرف دیگر دریافت نامه حمایتی از انکوباتورها چون نقش سرمایه‌گذار ندارند و حتی از استارتاپ شما پول هم دریافت می‌کنند، ساده‌تر است. انکوباتورها خدماتی مانند آموزش در جهت توسعه بیزنس، منتورشیپ، کوچینگ و … ارائه می‌دهند و البته هزینه این خدمات را هم دریافت می‌کنند. تفاوتی ندارد که از کدام یک از این سازمان‌ها نامه حمایتی دریافت کنید، به هر حال روند پیشرفت کسب و کار شما رصد خواهد شد.

اداره مهاجرت کانادا امکان به وجود آمدن فساد در صدور نامه‌های حمایتی را پیش‌بینی کرده است. برای مثال ممکن است یکی از سازمان‌های حمایتی در ازای دریافت پول برای استارتاپی Letter Of Support صادر کند. به این منظور سازمان‌های NACO و CVCA وظیفه نظارت بر سازمان‌های حمایتی را بر عهده دارند. در وبسایت اداره مهاجرت کانادا فهرست سازمان‌های حمایت‌کننده مورد تائید منتشر شده است. در صورت بروز تخلف ممکن است سازمان‌هایی از این فهرست حذف شوند. برخی از مواردی که توسط NACO و CVCA در مرحله Peer Review بررسی می شود را در زیر فهرست کرده‌ایم.

  • روش ارزیابی استارتاپ
  • مستندات ثبت شرکت
  • میزان سهام هر یک از اعضای استارتاپ (هر عضو باید حداقل ۱۰ درصد از سهام را داشته باشد و بیش از ۵۰ درصد سهام برای سرمایه‌گذار نباشد.)
  • بیزنس پلن و مدل فروش
  • حق مالکیت معنوی ایده و ثبت اختراع
  • مستندات فروش یا Financial Statement (در صورتی که استارتاپ در سال‌های گذشته به مرحله فروش رسیده باشد)
  • و غیره

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دریافت اقامت دائم کانادا از طریق روش استارتاپ، مطالعه مقالات زیر توصیه می شود.

در ادامه قصد داریم تا هزینه های ویزای استارتاپ کانادا را بررسی کنیم.

هزینه های ویزای استارتاپ کانادا

یکی از سوالات که برای مهم متقاضیان مهاجرت به کانادا از طریق استارتاپ پیش می‌آید، هزینه ويزاي استارتاپ كانادا ۲۰۲۴ است. هزینه ویزای استارتاپ کانادا شامل ۳ بخش می‌شود.

  • ۱- هزینه صدور Letter Of Support
  • ۲- هزینه‌های دولتی (هزینه‌هایی که به اداره مهاجرت کانادا پرداخت می‌شود)
  • ۳- تمکن مالی

هزینه های شرکت‌های سرمایه‌گذار در ویزای استارتاپ کانادا

از آنجایی که ونچر کپیتال‌ها و گروه‌های فرشته مبالغی را روی استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، طبیعتا هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند. البته تصور نکنید که ونچر کپیتال‌ها و گروه‌های انجل بدون چشم داشت روی استارتاپ شما سرمایه‌گذاری می‌کنند. برای مثال گروه‌های فرشته در ازای مالکیت بخشی از سهام شرکت، سرمایه‌گذاری را انجام می‌دهند. اما در مورد انکوباتورها وضعیت به گونه دیگری است. استارتاپ‌ها باید هزینه خدماتی که از انکوباتورها در جهت رشد و توسعه استارتاپ خود دریافت می‌کنند را بپردازند. هزینه های انکوباتورها متفاوت است اما به طور حدودی می‌توان عددی بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار دلار کانادا برای هر گروه را تخمین زد.

هزینه های رسیدگی به پرونده در اداره مهاجرت کانادا

همان طور که گفتیم در مسیر مهاجرت به کانادا از طریق استارتاپ به دو صورت می‌توانید درخواست خود را ارسال کنید. ارسال درخواست اقامت دائم به تنهایی یا درخواست اقامت دائم همراه با ورک پرمیت جهت ورود سریع‌تر به خاک کانادا. در دو جدول زیر هزینه رسیدگی به پرونده‌های استارتاپی در اداره مهاجرت کانادا را مشاهده می‌کنید.

هزینه های دولتی درخواست ورک پرمیت در برنامه استارتاپ کانادا به ازای هر متقاضی اصلی
متقاضی اصلی (ورک پرمیت بسته + انطباق کارفرما)۳۸۵ دلار کانادا
همسر متقاضی اصلی (ورک پرمیت باز)۲۵۵ دلار کانادا
فرزند بالای ۱۸ سال (ورک پرمیت باز)۲۵۵ دلار کانادا
فرزند زیر ۲۲ سال و مجرد (ویزای توریستی)۱۰۰ دلار کانادا
انگشتنگاری (هر نفر)۸۵ دلار کانادا
انگشتنگاری (هر خانواده ۲ نفر یا بیشتر که همزمان اقدام می‌کنند)۱۷۰ دلار کانادا
هزینه درخواست اقامت دائم در برنامه استارتاپ کانادا به ازای هر متقاضی اصلی
اقامت دائم – هزینه پردازش (۱۶۲۵ دلار کانادا) + هزینه حق اقامت دائم (۵۱۵ دلار کانادا)۲۱۴۰ دلار کانادا
اقامت دائم همسر – هزینه پردازش (۸۵۰ دلار کانادا) + هزینه حق اقامت دائم (۵۱۵ دلار کانادا)۱۳۶۵ دلار کانادا
اقامت دائم هر یک از فرزندان۲۳۰ دلار کانادا

تمکن مالی در ویزای استارتاپ کانادا

یکی از مهم‌ترین هزینه های ویزای استارتاپ کانادا نشان دادن تمکن مالی است. در واقع شما هزینه‌ای نمی‌پردازید، تنها نشان می‌دهید که استطاعت مالی دارید. بر اساس تعداد اعضای خانواده میزان تمکن مالی متفاوت است.

تعداد اعضای خانوادهتمکن مالی مورد نیاز
۱۱۳۷۵۷ دلار کانادا
۲۱۷۱۲۷ دلار کانادا
۳۲۱۰۵۵ دلار کانادا
۴۲۵۵۶۴ دلار کانادا
۵۲۸۹۹۴ دلار کانادا
۶۳۲۷۰۰ دلار کانادا
۷۳۶۴۰۷ دلار کانادا
به ازای هر نفر اضافه۳۷۰۶ دلار کانادا

سوالات متداول پیرامون هزینه ويزاي استارتاپ كانادا

در ادامه سوالات متداول در مورد هزینه ويزاي استارتاپ كانادا را بررسی می‌کنیم.

آیا شکست استارتاپ منجر به لغو اقامت دائم خواهد شد؟

خیر، موفقیت یا شکست استارتاپ تاثیری در روند اقامت دائم کانادا از طریق استارتاپ ندارد. اگر استارتاپ شکست بخورد، تغییری در وضعیت اقامت دائم شما به وجود نخواهد آمد. چرا که دولت کانادا می‌داند که بیشتر استارتاپ‌ها با شکست مواجه می‌شوند.

آیا برای دریافت استارتاپ ویزای کانادا نیازی به انجام معاینات پزشکی (تست مدیکال) وجود دارد؟

بله، انجام تست مدیکال برای متقاضی اصلی و خانواده لازم است. اگر یکی از اعضای استارتاپ دچار مشکل پزشکی باشد، همه اعضای استارتاپ ریجکت خواهند شد.

آیا ایده استارتاپ باید مرتبط با تحصیلات یا سابقه کاری باشد؟

خیر، هر یک اعضای استارتاپ با توجه به تخصص خود نقشی را در گروه ایفا می‌کنند. برای مثال ایده استارتاپی در زمینه آموزش آنلاین است و افرادی با تخصص‌های برنامه‌نویسی، مالی، بازاریابی و … در این گروه قرار می‌گیرند.

هزینه های ویزای استارتاپ کانادا ۲۰۲۴ چه قدر است؟

هزینه ویزای استارتاپ کانادا بسته به اینکه برای اقامت دائم به تنهایی یا به همراه ورک پرمیت درخواست می‌دهید، متفاوت است. برای اطلاع از هزینه های ویزای استارتاپ کانادا توصیه می‌کنیم که این مطلب را مطالعه کنید.